7 redenen waarom je op tijd naar bed wilt

Aantal woorden: 836

7 redenen waarom je op tijd naar bed wilt

op tijd naar bed challenge. slaapproblemen (inslapen, doorslapen, piekeren) voorkomen met De Beweegtherapeut. Slaapoefentherapeut.

Even tijd voor mezelf
Na een dag werken plof ik op de bank. Voldaan en moe. Ik werk geregeld tot laat, dus het is dan vaak al rond 21.15 uur. Even tijd voor mezelf. Soms lees ik, soms zit ik even op mijn telefoon en soms ga ik lekker rommelen in huis.  Voordat ik het weet is het alweer tijd om naar bed te gaan. Hoe frustrerend, ik was nog maar net bezig!

Al de heel dag bezig voor anderen
Dit is iets wat ik vaak hoor: ‘Ik ben al de hele dag voor anderen (werk/kinderen) bezig geweest, wanneer ik dan even tijd voor mezelf heb dan neem ik het er van. Dit heeft wel altijd als gevolg dat ik te laat in bed lig en hierdoor vaak moeilijk uit bed kom’. Herkenbaar?

op tijd naar bed challenge. slaapproblemen (inslapen, doorslapen, piekeren) voorkomen met De Beweegtherapeut. Slaapoefentherapeut.

Nachtuil
Ben jij ook iemand die dan nog ‘even’ door blijft scrollen op de telefoon. Ineens is het dan 01:00hr (of later) en sleep je jezelf naar bed. Gek genoeg voel je je dan vaak niet zo moe. Je bent dan bezig in je ‘second wind’, de tweede ronde. Je lijf heeft het signaal gekregen dat het duidelijk nog niet mag herstellen(slapen), dus proberen we zo goed als het gaat weer wat actiever te krijgen. Ideaal voor een avondje uit, niet zo handig als je wel wil gaan slapen.

Wellicht kunnen deze 7 redenen waarom op tijd naar bed gaan goed is jou overtuigen om de stap te maken. Vooral de laatste is zo belangrijk!

Lukt het niet om op tijd te gaan slapen?
Doe mee met de challenge! (scroll down)

Tijd voor verandering in jouw slaappatroon?

De 7 redenen waarom je op tijd naar bed wilt

op tijd naar bed challenge. slaapproblemen (inslapen, doorslapen, piekeren) voorkomen met De Beweegtherapeut. Slaapoefentherapeut.


1. Slaapcycli
Wanneer je te laat naar bed gaat, kan je niet genoeg slaapcycli maken, laat staan dat de kwaliteit van je slaapcyclus volledig wordt behaald. In je slaap herstel je fysiek én mentaal gezien. Wanneer je minder uren slaapt, gebeurt dit dus minder goed.

2. Energiek uit bed
Doordat je op tijd gaat slapen, wordt je ook energieker wakker. Hoe lekker is het om op te moeten staan en je oké te voelen?!

3. Productiever
Je wordt productiever, echt! De neiging is om het ’s avonds nog even af te maken, maar dan doe je er veel langer over dan wanneer je goed slaapt en de volgende dag het afmaakt.

4. Gezond gewicht
In de avond hebben we nogal de neiging om toch weer wat te eten en te drinken. Ook het welbekende slaapmutsje zijn we niet vreemd. Dit zorgt echter voor een calorietoename per dag, waardoor je gemakkelijk te zwaar kan worden. Ik heb zelf in ieder geval nooit zin om wortelen en komkommers te snacken op de avond of in nacht…

op tijd naar bed challenge. slaapproblemen (inslapen, doorslapen, piekeren) voorkomen met De Beweegtherapeut. Slaapoefentherapeut.

5. Goede keuzes
Ze zeggen niet voor niets: ‘laten we daar nog een nachtje over slapen’. In de nacht spoelen je hersenen zich schoon en blijven de goede en belangrijke dingen hangen en worden ze gecategoriseerd. Slaap je te weinig, dan blijft je hoofd een rommelhok en kun je nooit afwegen of je nu wel of niet iets moet doen, omdat er simpelweg geen overzicht is.

6. Goede keuzes én goed gewicht
Wanneer je een slaaptekort hebt, gaat je lijf in overlevingsstand. Je brein wil dan graag snelle energie (suikers en vetten). Hierdoor is het moeilijk om gedurende dag én avond de verleidelijke keuzes te weerstaan en te gaan voor een gezond eetpatroon. Dit is één van de redenen waarom slapen enorme invloed heeft op je gewicht. Op gezond gewicht komen en blijven met een slaaptekort is bijna onmogelijk.

7. Blij ei
Je wordt vrolijk van genoeg slaap en je hebt een marge voor ‘stomme en energieslurpende’ dingen of mensen. Wanneer je genoeg slaapt worden je hormonen goed aangemaakt. Zoals je misschien wel weet zorgen je hormonen voor een groot deel voor hoe je gemoedtoestand is. Denk aan de verhoging van je gelukhormoon en de verlaging van het cortisolniveau, waardoor er minder stress in het lijf is.

op tijd naar bed challenge. slaapproblemen (inslapen, doorslapen, piekeren) voorkomen met De Beweegtherapeut. Slaapoefentherapeut.

Gratis Op-tijd-naar-bed-challenge

Omdat ik weet dat het lastig is om op tijd naar bed te gaan, houden we een gratis op-tijd-naar-bed-challenge. Hierin gaan we een week lang met allerlei mensen in kleine groepen via whatsapp de uitdaging aan om zelf op tijd naar bed te gaan en weer blijer wakker te worden. Tijdens de challenge wordt je begeleid door Slaapoefentherapeut Saskia Ligt en krijg je tips en trucs om je doel te bereiken. Iedereen die tot nu toe mee heeft gedaan heeft er voordeel uit gehaald.
De eerstvolgende challenge-week start op 5 juli.  Wanneer het een uitdaging kan zijn vlak voor de zomervakantie, met allerlei deadlines, om op tijd in bed te liggen. Juist dan heb jij je energie nodig!

De kans om juist dan energiek en productief te zijn!

Slaapproblemen
Heb je slaapproblemen, dan kunnen we altijd met slaapoefentherapie kijken wat we kunnen doen en bereiken voor jou. Neem contact op en mail naar debeweegtherapeut@gmail.com of
Bekijk de website: https://debeweegtherapeut.nl/slaapoefentherapie-dordrecht/


Slaap lekker!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.