Ademen

3 min leestijd.

Ademen doen we allemaal. Een groot deel van de mensen onbewust. De adem is ontzettend belangrijk en vertelt veel over iemand zijn/haar dagelijks functioneren. Voor veel mensen neemt nu de stress of depressieve gevoelens toe. Met bewust rustig ademhalen verlaag je het niveau van je stresshormoon (cortisol). Dit heeft zoveel gunstige effecten!

Houding
Om je ademhaling op een natuurlijke manier te laten verlopen is een goede basishouding belangrijk. Het lijkt een open deur, maar in de praktijk zie ik geregeld mensen met een houding waarbij de longen niet optimaal gevuld kunnen worden. Daardoor hebben deze cliënten (heel) laag energielevel. Uiteindelijk willen we natuurlijk dat het ademen je niet heel veel energie gaat kosten!

Probeer maar eens!
Ga maar eens gebogen zitten en voel nu eens echt wat je ademhaling doet. Haal dan nu eens 3x diep adem, zonder je houding te veranderen! Welke kant gaat de ademhaling op? Komt het verder dan je borstkas? Voel je je ribben bewegen? Beweegt je buik als je op deze manier ademhaalt?
Ga nu eens met je billen achter in de stoel zitten en met je heel je rug tegen de leuning. Haal nu weer 3x diep adem.
Hoeveel moeite kost dit t.o.v. de vorige manier? En waar gaat de ademhaling naartoe in het lichaam? Voelde je je buik bewegen?
Grote kans dat het de tweede keer een stuk makkelijker was dan de 1e keer. Dit is wellicht een open deur, maar toch hebben mensen vaak niet in de gaten wat ze doen om de ademhaling hoog te houden.

De behandeling
Tijdens een behandeling bekijk ik dan ook eerst of de basisvoorwaarden goed zijn. Dit kan bijvoorbeeld algehele spierspanning zijn, de houding, maar ook stressgerelateerde zaken zijn belangrijk om in kaart te brengen. Daarnaast is het belangrijk om te weten of er allergieën of luchtwegaandoeningen zijn die het ademhalen kunnen bemoeilijken.

De adem uitnodigen
Vaak zie je wanneer een gezonde basishouding kan worden gehanteerd, de algehele spierspanning zakt en op deze wijze de ademhaling al meer natuurlijk wordt uitgenodigd in het lichaam. Ik noem het expres ‘uitnodigen’. Ademen is wel een activiteit, maar hoort geen inspanning te zijn. Je kunt de adem bewust aansturen, dit doe ik dan ook met diverse oefeningen. De oefeningen zijn er om het lichaam er aan gewend te laten raken dat je ook op een andere wijze (meestal meer ontspannen en dieper/voller) kunt ademen. Je lijf pakt het anders ademen makkelijker op door het oefenen wanneer je dit gedurende de dag doet. Zeker wanneer de eerder genoemde basisvoorwaarden (goede houding, gemiddelde spierspanning etc.) aanwezig zijn.

Wat doe jij?
De ademhaling wordt op vele manieren ingezet en hier wordt ook goed opgelet tijdens een behandeling. Mocht je hier vragen over hebben, kun je me altijd contacteren om samen het adempatroon te bekijken en aan te passen daar waar nodig.

Veel mensen houden bijvoorbeeld de adem in wanneer ze oefeningen aan het doen zijn. Herken jij dat ook? Bel me dan zeker, dan kijken we hoe we dit samen kunnen veranderen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.